Πλούσια συλλογή πινάκων Γάλλων ζωγράφων με φιλελληνικό ενδιαφέρον

 

Προφίλ του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη εκ του φυσικού από τον Pierre Bonirote

Η επέτειος των 200 χρόνων από την κήρυξη του Αγώνα για εθνική ανεξαρτησία και η εμπλοκή των Γάλλων Φιλελλήνων στον Αγώνα αυτόν έδωσε στον Σύλλογο Διδασκόντων του Β΄ Αρσακείου Λυκείου το έναυσμα να ασχοληθεί με μία ακόμα συγκλονιστική πτυχή του φιλελληνικού φαινομένου.

Οι φιλόλογοι του σχολείου μας Δρ Σοφία Ραπτάκη (Υποδιευθύντρια) και Δήμητρα Αγιασοφίτη συγκέντρωσαν δεκάδες πίνακες διακεκριμένων Γάλλων καλλιτεχνών, όπως οι Ferdinand-Victor-Eugène Delacroix, Ary Scheffer, Louis Dupré, Jean Claude Bonnefond, Antoine Charles Horace Vernet, Pierre Bonirote κ.ά., οι οποίοι κατόρθωσαν να αναβιώσουν τις συγκλονιστικές σκηνές της Επανάστασης στη Γαλλία, να προβάλουν τα υψηλά ιδανικά των Αγωνιστών και να προτάξουν τις διαχρονικές αξίες της ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης των λαών. Με τα πινέλα τους και τους καμβάδες τους οι ζωγράφοι αυτοί πολέμησαν στο πλευρό των Ελλήνων.

Ειδικότερα, οι Γάλλοι ζωγράφοι, συγκινημένοι από το ηρωικό σθένος, την απαράμιλλη τόλμη και το άκαμπτο φρόνημα των πολεμιστών, θέλησαν να αποτυπώσουν με τη δύναμη των έργων τους ιστορικές στιγμές, όπως η Πολιορκία του Μεσολογγίου και η ναυμαχία του Ναβαρίνου, να παρουσιάσουν μάχες, όπως η Μονομαχία του Γκιαούρη και του Πασά, να αποδοκιμάσουν την τουρκική θηριωδία και τα βάσανα του άμαχου πληθυσμού («Αρπαγή Ελληνίδας» Louise Vallot, «Ελληνίδες σε σκλαβοπάζαρο» Stanislas-Henri-Benoit Darondeau) και να αναδείξουν εξέχουσες φυσιογνωμίες της Επανάστασης, όπως ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Κωνσταντίνος Κανάρης, ο Μάρκος Μπότσαρης, ο Ιωάννης Κωλέττης και η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, που ξεχώρισαν για τη γενναιοψυχία τους και έγιναν γνωστοί σε όλη την Ευρώπη.

H συλλογή και επεξεργασία του υλικού από ψηφιακές πηγές αποτέλεσε μία κοπιώδη διαδικασία. Οι κυριότερες δυσκολίες προήλθαν από την πολύμηνη αναζήτηση των πιο αντιπροσωπευτικών πινάκων και την προσεκτική ταξινόμησή τους άλλοτε με θεματικά κριτήρια και άλλοτε βάσει του καλλιτέχνη που τους φιλοτέχνησε. Ιδιαίτερη πρόκληση αποτέλεσε η ανάλυση των πινάκων, με τρόπο ευσύνοπτο και μεστό, ώστε να αναδειχτούν τα κυριότερα χαρακτηριστικά τους. Για κάποιους πίνακες δεν ήταν δυνατό να προσδιοριστεί η συλλογή στην οποία ανήκουν ή η έκθεση στην οποία προβάλλονται, ενώ για κάποιους άλλους- που τελικά δε συμπεριλήφθηκαν στο προβαλλόμενο υλικό- δεν κατέστη εφικτό να βρεθεί το όνομα του δημιουργού τους.

Στο πλαίσιο των εφετινών επετειακών μας δράσεων για την αναβίωση της εθνικής μνήμης και την πολύπλευρη προβολή του γαλλικού φιλελληνικού κινήματος, το πλούσιο εποπτικό υλικό των Γαλλικών πινάκων θα προβληθεί στον διαδραστικό πίνακα όλων των τμημάτων της Β’ λυκείου σε συσχετισμό και με την Ενότητα της «Αισθητικής» στο μάθημα της Φιλοσοφίας. Στόχος της προβολής αυτής στην τάξη είναι να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το ιστορικό και καλλιτεχνικό υλικό, να το προσλάβουν δημιουργικά και να ανταποκριθούν σε αυτό με δικές τους δραστηριότητες.

Δείτε παρακάτω όλο το υλικό που συγκέντρωσαν οι φιλόλογοι του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού: